15 ožu 2022

Što je 25 godina u životu jednog mosta?

Odgovor na ovo pitanje može biti višestruk. No, mi ćemo se koncentrirati na ono što most zapravo predstavlja, to je da spaja dvije strane, ali više od svega spaja ljude. I to one koji ga koriste, ali i one koji su ga projektirali, gradili i surađivali. Most o kojem govorimo jest most preko rijeke Dobre u Ogulinu koji je izgrađen prije nešto više od 25 godina. Za građane Ogulina gradnja novog mosta riješila je njihove dugogodišnje probleme plavljenja rijeke Dobre grada Ogulina te razdvajanja središta grada od njegovog zapadnog dijela. U postojećem stanju grad Ogulin izložen je učestalim poplavnim događajima uslijed velikih voda rijeke Gornje Dobre. U zadnjih 15 godina je zabilježeno ukupno desetak poplavnih događaja s raznim stupnjevima materijalne štete, generirajući prosječnu godišnju štetu od 102 milijuna kuna u kućanstvima i industriji.

Neformalno obilježavajući 25 godina od izgradnje mosta bila je prilika da se ponovno „spoje“ glavni akteri u to vrijeme odgovorni za njegovu izgradnju. Projektant dr. sc. Petar Sesar ispred Instituta IGH, mr. sc. Igor Džajić dipl. ing. građ. , koji je u to vrijeme bio voditelj gradilišta mosta za tvrtku Viadukt, a danas je član Uprave IGH i klijenti, g. Ivan Kolić tadašnji gradonačelnik grada Ogulina, voditeljica projekta ispred grada gđa. Vesna Salopek Košutić te njezin suprug g. Marinko Košutić koji je bio neformalni svjedok vremena i fotografski bilježio napredak projekta.

Iako, danas imaju nove uloge i poslove, Most preko rijeke Dobre jedan je od onih posebnih projekta za sve uključene. Okupljanje na mostu proteklo je u prisjećanjima na dane gradnje i razne anegdote, pa iako je prošlo više od 25 godina, svi se složili kako im se čini da je bilo jučer.

Projekt mosta izradio je Institut IGH na osnovi ranijeg rješenja, možda i najpoznatijeg projektanta mostova u Hrvatskoj, pokojnog profesora Tonkovića, izvođač je bio Viadukt, a klijent Grad Ogulin., Iako ovo nije bio niti najveći ili najkompleksniji most koji je IGH projektirao ili tadašnji Viadukt gradio, posebnost njegova građenja je ono što ga čini zanimljivim projektom i dan danas.

Naime, kao što smo već spomenuli na njegovom mjestu do 1996. godine stajao je stari čelični rešetkasti most izgrađen još u doba Austro-Ugarske monarhije koji je i u to vrijeme već toliko bio dotrajao da je još 1990. preko njega bio zabranjen sav promet osim pješačkog. Most je bio dugačak 42 metra, širine 5 metara i preko 30 metara iznad rijeke Dobre. Izazov za projektante i graditelje bio je kako na istoj lokaciji u samom centru grada izgraditi novi most, a ujedno ukloniti postojeći. Rješenje je bilo da se izrade uzdužni nosači izrađeni u tvornici iz dva dijela povezani u cjelinu mokrim spojem. Nakon prednapinjanja prevučeni su preko starog most s posebno izgrađenim kolicima čiji su kotači išli po čeličnim uzdužnim nosačima postavljenim neposredno uz čvorne limove poprečnih nosača starog mosta. Nakon prevlačenja starog mosta i još nekolicinu dodatni i kompleksnih inženjerskih radnji, stari most se mogao u cijelosti i u jednom dijelu ukloniti s mjesta na kojem tada stajao točno 111 godina. Prijevoz i odvoženje starog mosta posebnim vozilom za mnoge Ogulince imalo je sentimentalni doživljaj.

Gradnja novog mosta nastavila se u studenom 1996. godine, kada je i službeno pušten u promet. Širine kolnika 6 metara te kada mu se dodaju širine lukova s jedne i druge strane od po 1,1 metar, ukupna širina mosta iznosi 12,5 metara. Njegova duljina iznosi 43,2 metra. Statički sustav nosećeg sklopa jest greda s lukom: predgotovljeni prednapeti betonski nosač ojačan armiranobetonskim lukom. Dvije grede s lukom smještene su uza sam rub mosta i međusobno su povezane poprečnim nosačima. Lukovi mosta su međusobno povezani prečkama izmjera od 0,4 metra. Sama oprema mosta je projektirana u skladu sa suvremenim zahtjevima na trajnost mosta i udobnost prometa.

Prilikom nedavnog okupljanja već spomenutih aktera mogli smo posvjedočiti kako most i dalje nakon 25 godina obavlja svoju temeljnu funkciju, a to je da spaja i da traje. Naravno, kao i kod svake infrastrukture doći će trenutak kada će most zahtijevati određenu obnovu. Taj dio ostavimo za neko drugo vrijeme.

[custom_gallery ids="10379, 10360, 10362, 10364, 10366, 10368,10388,10390,10392"]

magnifiercrosschevron-downchevron-rightarrow-left