Zemlja: Hrvatska
Trajanje: 2018 / 2022
Vrijednost: 274 milijuna eura

Most Pelješac

Pelješki most označen je kao projekt od strateške važnosti za Republiku Hrvatsku i to kao „jedan od građevinskih pothvata koji će obilježiti našu generaciju”. Glavni je cilj izgradnje Pelješkog mosta povezati jug Hrvatske s ostatkom državnog teritorija. Izgradnjom mosta Hrvatska je cjelovita nakon više od tri stoljeća. Otvorenje mosta događaj je koji je usporediv samo s najvećim događajima u našoj povijesti, poput stjecanja neovisnosti. Institut IGH odabran je za nositelja ugovora o stručnom nadzoru nad izvođenjem građevinskih radova Pelješkog mosta, zajedno s partnerima. Vrijednost projekta izgradnje mosta iznosila je 274 milijuna EUR (bez PDV-a) i sufinanciran je iz EU fondova s bespovratnih 85% sredstava. Izgradnja samog mosta, dugog 2,4 km i visokog 55 m s 4 prometna traka (dva glavna i dva zaustavna), trajala je 1277 dana te je završila svečanim otvorenjem 26.srpnja 2022.godine.
Tim stručnjaka iz INSTITUTA IGH činilo je 25 ljudi (nadzorni inženjeri, nadzorni suradnici i stručnjaci za kontrolu kvalitete) na čelu s inženjerom Đurom Mihalićem, dipl.ing.građ. Radilo se o izuzetno zahtjevnom pothvatu kojeg su dodatno otežavali izazovi prouzrokovani pandemijom virusa Covid-19. U Laboratoriju za materijale Instituta IGH provedena su opsežna ispitivanja različitih sastava betona s ciljem zadovoljavanja uvjeta iz projekta Most Pelješac. Kako se radi o objektu s posebnim uvjetima izvođenja konstrukcije, postavljen je uvjet od minimalno 4 sata održavanja konzistencije betona, što je također zahtijevalo dodatnu pažnju prilikom projektiranja. Program ispitivanja obuhvaćao je izradu sastava betona s različitim udjelom mineralnih dodataka cementu, kao što su zgura, leteći pepeo i silicijska prašina. Uz zadovoljavanje kriterija mehaničkih karakteristika betona, poseban naglasak je stavljen na određivanje trajnosnih svojstava betona. Provedena su ispitivanja propusnosti betona – više metoda difuzije klorida, plinopropusnost, kapilarno upijanje, mikroskopska analiza pora, ciklusi smrzavanja i odmrzavanja uz prisustvo soli za odmrzavanje. Također se provode ispitivanja dugotrajnih deformacija uslijed skupljanja i puzanja.
Radi se o iznimnom mostu u svakom pogledu. Svojom dužinom od L=2404 m most Pelješac spada u najzahtjevnije mostove u svjetskim razmjerima kako sa stajališta kompleksnosti samoga projekta tako i sa stajališta zahtjevne i kompleksne izvedbe. Koncepcija mosta je konstrukcijski inventivna. To je integralna hibridna konstrukcija s hibridnom rasponskom konstrukcijom. Bazni segmenti su betonski, a ostatak je čelični sanduk. Ovješena rasponska konstrukcija zajedno sa pilonima elastično je upeta u stupove tako da most u središnjem dijelu (75%) ukupne duljine predstavlja okvirnu konstrukciju bez ležajeva (dobro za potres i vjetar). Most se nalazi u području visoke seizmičke aktivnosti. Prema važećim normama most je svrstan u najviši razred važnosti IV i vrsta mosta C što znači da se radi o mostu iznimne važnosti za održavanje komunikacije i nakon potresa čiji je vijek trajanja >= 100 godina. Vršno ubrzanje temeljnog tla je amax=0,34 g odnosno zahtijevano proračunsko ubrzanje od Eamax=0,54 g. (Zagreb M 5.5 amax=0,22 g). Kompaktna nosiva stijena nalazi se na više od 80 m od dna mora pa uključujući prosječnu dubinu mora 27 m zahtjeva ekstremno duboko temeljenje na zabijanim čeličnim pilotima duljine do 130 m (pojasni cijev-toranj katedrale) Most se nalazi u području jakih i mahovitih vjetrova s vršnom brzinom vjetra koji prelazi 180 km/h. Proračun je rađen simulacijom s pomoću Računalne dinamike fluida i potvrđen modelskim ispitivanjem u vjetrovnom tunelu. Pelješki most je ovješeni (ekstrados) most koji se sastoji od šest pilona i pet otvora. Ukupna duljina mosta je 2404 m i ima ukupno 13 raspona (2x84m, 4x108m, 2x189.5m, 5x285m), visina pilona iznosi 98 m, a širina mu iznosi 22.5 m.

similar projects

magnifiercrosschevron-downchevron-rightarrow-left