{"id":11728,"date":"2022-03-15T00:00:00","date_gmt":"2022-03-15T00:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/igh.hr\/what-are-25-years-in-the-life-of-a-bridge\/"},"modified":"2024-03-05T12:39:34","modified_gmt":"2024-03-05T12:39:34","slug":"what-are-25-years-in-the-life-of-a-bridge","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/what-are-25-years-in-the-life-of-a-bridge\/","title":{"rendered":"\u0160to je 25 godina u \u017eivotu jednog mosta?"},"content":{"rendered":"

Odgovor na ovo pitanje mo\u017ee biti vi\u0161estruk. No, mi \u0107emo se koncentrirati na ono \u0161to most zapravo predstavlja, to je da spaja dvije strane, ali vi\u0161e od svega spaja ljude. I to one koji ga koriste, ali i one koji su ga projektirali, gradili i sura\u0111ivali. Most o kojem govorimo jest most preko rijeke Dobre u Ogulinu koji je izgra\u0111en prije ne\u0161to vi\u0161e od 25 godina. Za gra\u0111ane Ogulina gradnja novog mosta rije\u0161ila je njihove dugogodi\u0161nje probleme plavljenja rijeke Dobre grada Ogulina te razdvajanja sredi\u0161ta grada od njegovog zapadnog dijela. U postoje\u0107em stanju grad Ogulin izlo\u017een je u\u010destalim poplavnim doga\u0111ajima uslijed velikih voda rijeke Gornje Dobre. U zadnjih 15 godina je zabilje\u017eeno ukupno desetak poplavnih doga\u0111aja s raznim stupnjevima materijalne \u0161tete, generiraju\u0107i prosje\u010dnu godi\u0161nju \u0161tetu od 102 milijuna kuna u ku\u0107anstvima i industriji.<\/p>\n

Neformalno obilje\u017eavaju\u0107i 25 godina od izgradnje mosta bila je prilika da se ponovno \u201espoje\u201c glavni akteri u to vrijeme odgovorni za njegovu izgradnju. Projektant dr. sc. Petar Sesar ispred Instituta IGH, mr. sc. Igor D\u017eaji\u0107 dipl. ing. gra\u0111. , koji je u to vrijeme bio voditelj gradili\u0161ta mosta za tvrtku Viadukt, a danas je \u010dlan Uprave IGH i klijenti, g. Ivan Koli\u0107 tada\u0161nji gradona\u010delnik grada Ogulina, voditeljica projekta ispred grada g\u0111a. Vesna Salopek Ko\u0161uti\u0107 te njezin suprug g. Marinko Ko\u0161uti\u0107 koji je bio neformalni svjedok vremena i fotografski bilje\u017eio napredak projekta.<\/p>\n

Iako, danas imaju nove uloge i poslove, Most preko rijeke Dobre jedan je od onih posebnih projekta za sve uklju\u010dene. Okupljanje na mostu proteklo je u prisje\u0107anjima na dane gradnje i razne anegdote, pa iako je pro\u0161lo vi\u0161e od 25 godina, svi se slo\u017eili kako im se \u010dini da je bilo ju\u010der.<\/p>\n

Projekt mosta izradio je Institut IGH na osnovi ranijeg rje\u0161enja, mo\u017eda i najpoznatijeg projektanta mostova u Hrvatskoj, pokojnog profesora Tonkovi\u0107a, izvo\u0111a\u010d je bio Viadukt, a klijent Grad Ogulin., Iako ovo nije bio niti najve\u0107i ili najkompleksniji most koji je IGH projektirao ili tada\u0161nji Viadukt gradio, posebnost njegova gra\u0111enja je ono \u0161to ga \u010dini zanimljivim projektom i dan danas.<\/p>\n

Naime, kao \u0161to smo ve\u0107 spomenuli na njegovom mjestu do 1996. godine stajao je stari \u010deli\u010dni re\u0161etkasti most izgra\u0111en jo\u0161 u doba Austro-Ugarske monarhije koji je i u to vrijeme ve\u0107 toliko bio dotrajao da je jo\u0161 1990. preko njega bio zabranjen sav promet osim pje\u0161a\u010dkog. Most je bio duga\u010dak 42 metra, \u0161irine 5 metara i preko 30 metara iznad rijeke Dobre. Izazov za projektante i graditelje bio je kako na istoj lokaciji u samom centru grada izgraditi novi most, a ujedno ukloniti postoje\u0107i. Rje\u0161enje je bilo da se izrade uzdu\u017eni nosa\u010di izra\u0111eni u tvornici iz dva dijela povezani u cjelinu mokrim spojem. Nakon prednapinjanja prevu\u010deni su preko starog most s posebno izgra\u0111enim kolicima \u010diji su kota\u010di i\u0161li po \u010deli\u010dnim uzdu\u017enim nosa\u010dima postavljenim neposredno uz \u010dvorne limove popre\u010dnih nosa\u010da starog mosta. Nakon prevla\u010denja starog mosta i jo\u0161 nekolicinu dodatni i kompleksnih in\u017eenjerskih radnji, stari most se mogao u cijelosti i u jednom dijelu ukloniti s mjesta na kojem tada stajao to\u010dno 111 godina. Prijevoz i odvo\u017eenje starog mosta posebnim vozilom za mnoge Ogulince imalo je sentimentalni do\u017eivljaj.<\/p>\n

Gradnja novog mosta nastavila se u studenom 1996. godine, kada je i slu\u017ebeno pu\u0161ten u promet. \u0160irine kolnika 6 metara te kada mu se dodaju \u0161irine lukova s jedne i druge strane od po 1,1 metar, ukupna \u0161irina mosta iznosi 12,5 metara. Njegova duljina iznosi 43,2 metra. Stati\u010dki sustav nose\u0107eg sklopa jest greda s lukom: predgotovljeni prednapeti betonski nosa\u010d oja\u010dan armiranobetonskim lukom. Dvije grede s lukom smje\u0161tene su uza sam rub mosta i me\u0111usobno su povezane popre\u010dnim nosa\u010dima. Lukovi mosta su me\u0111usobno povezani pre\u010dkama izmjera od 0,4 metra. Sama oprema mosta je projektirana u skladu sa suvremenim zahtjevima na trajnost mosta i udobnost prometa.<\/p>\n

Prilikom nedavnog okupljanja ve\u0107 spomenutih aktera mogli smo posvjedo\u010diti kako most i dalje nakon 25 godina obavlja svoju temeljnu funkciju, a to je da spaja i da traje. Naravno, kao i kod svake infrastrukture do\u0107i \u0107e trenutak kada \u0107e most zahtijevati odre\u0111enu obnovu. Taj dio ostavimo za neko drugo vrijeme.<\/p>\n

[custom_gallery ids=\"10379, 10360, 10362, 10364, 10366, 10368,10388,10390,10392\"]<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

The answer to this question can be manifold. But, we're going to focus on what a bridge actually represents. It is a link between two sides, but it connects the people more than that. We're talking about the bridge over the Dobra River in Ogulin, which was built a bit over 25 years ago. For […]<\/p>","protected":false},"author":1,"featured_media":11576,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/11728"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=11728"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/11728\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":12471,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/11728\/revisions\/12471"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/11576"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=11728"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=11728"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=11728"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}