{"id":11698,"date":"2020-10-21T00:00:00","date_gmt":"2020-10-21T00:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/igh.hr\/the-expertise-of-institut-igh-responsible-for-the-international-recognition-of-the-quality-of-croatian-ports\/"},"modified":"2020-10-21T00:00:00","modified_gmt":"2020-10-21T00:00:00","slug":"the-expertise-of-institut-igh-responsible-for-the-international-recognition-of-the-quality-of-croatian-ports","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/the-expertise-of-institut-igh-responsible-for-the-international-recognition-of-the-quality-of-croatian-ports\/","title":{"rendered":"Stru\u010dnost Instituta IGH za me\u0111unarodna priznanja kvalitete hrvatskih luka"},"content":{"rendered":"

Luke predstavljaju va\u017enu gospodarsku aktivnost u obalnim podru\u010djima. \u0160to je ve\u0107i protok robe i putnika na godi\u0161njoj razini, to je potrebno vi\u0161e infrastrukture i srodnih usluga koje \u0107e lokalnom i regionalnom gospodarstvu i okoli\u0161u donijeti razli\u010dit stupanj koristi. Luke su tako\u0111er va\u017ene za potporu gospodarskim aktivnostima u zale\u0111u, jer djeluju kao presudna veza izme\u0111u pomorskog i kopnenog prometa, te imaju ne samo ekonomsku ve\u0107 i dru\u0161tvenu funkciju.<\/p>\n

Pomorski promet od strate\u0161ke va\u017enosti za Hrvatsku <\/strong><\/p>\n

Morske luke igraju va\u017enu ulogu u olak\u0161avanju vanjske trgovine Europske unije i razmjene unutarnjeg tr\u017ei\u0161ta, te pru\u017eaju uslugu mnogim drugim industrijskim sektorima. One su \u010dvori\u0161ta intermodalnih logisti\u010dkih lanaca od klju\u010dne va\u017enosti za odr\u017eivi rast prometa u Europi, a dobre lu\u010dke usluge od klju\u010dne su va\u017enosti za ja\u010danje konkurentnosti europskih izvoznih tvrtki na svjetskim tr\u017ei\u0161tima. U ve\u0107ini zemalja EU-a iskrcava se vi\u0161e robe koja se prevozi morskim putem nego \u0161to se ukrca na plovila. Hrvatska i Cipar imali su najve\u0107i udio istovarene robe u 2018. godini, s udjelima od 74% i 72% od ukupnih tona robe koje su dolazile u njihove luke. Hrvatska je zabilje\u017eila najve\u0107i udio teku\u0107e robe u postotku od ukupne tona\u017ee koja je pro\u0161la kroz njene glavne luke u 2018. godini (58,6%), uglavnom odra\u017eavaju\u0107i velike koli\u010dine kretanja sirove nafte iz Rusije i Turske. Ve\u0107ina pomorskog prijevoza putnika u EU obavlja se izme\u0111u luka smje\u0161tenih u istoj zemlji (61%), a to se odnosi na dvije vode\u0107e pomorske putni\u010dke zemlje, Italiju i Gr\u010dku, kao i Hrvatsku.<\/p>\n

Institut IGH - vode\u0107i stru\u010dnjak za projektiranje i nadzor izgradnje hrvatskih luka <\/strong><\/p>\n

Institut IGH proteklih je godina kao nositelj sudjelovao u nekoliko atraktivnih i strate\u0161ki va\u017enih projekata kada su u pitanju hrvatske luke. Projekt \u201cNova luka Zadar\u201d u Ga\u017eenici, \u010dija je izgradnja zapo\u010dela 2009. godine, a zavr\u0161ila po\u010detkom 2020., obuhvatio je izgradnju nove luke za brodove na kru\u017enim putovanjima, ribarske luke i kontejnerskog terminala. Velik je to iskorak u razvoju Zadarske \u017eupanije. Ovim 140 milijuna kuna vrijednim projektom predvi\u0111eno izmje\u0161tanje trajektne luke iz sredi\u0161ta Zadra na bolje prometno povezanu gradsku periferiju. Posebno se isti\u010de izrada arhitektonskog rje\u0161enja i kompletnih Idejnog projekta, Glavnog projekta i Izvedbenog projekta s isho\u0111enjem svih dozvola za centralnu zgradu terminala. Institut IGH je na ovom projektu, kao vode\u0107i \u010dlan konzorcija, bio zadu\u017een za projektiranje i isho\u0111enje dozvola, te je obavljao stru\u010dni nadzor u svim fazama izgradnje.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

\u201cNajve\u0107i izazov bio je kako oblikovati prostorno funkcionalnu kompoziciju koja ujedno objedinjava i jasno razdvaja i usmjerava prometne tokove putnika i vozila uz implementaciju sigurnosnih protokola Schengen\/NonSchengen te sigurnosnih lu\u010dkih propisa ISPS Coda, a sve unutar, vrlo racionalno, definiranog bud\u017eeta od stane klijenta. Luka objedinjuje brodske i trajektne linije oto\u010dnog, du\u017eobalnog i me\u0111unarodnog prometa. Gatovi su duljine preko 300 metara i mogu primiti i najve\u0107e brodove za kru\u017ena putovanja s 2500 putnika. Zbog toga je zgrada primarno funkcionalno oblikovana, uz smje\u0161tanje mno\u0161tva razli\u010ditih korisnika i re\u017eima kori\u0161tenja zgrade za potrebe: doma\u0107eg trajektnog prometa koji je pristupa\u010dan bez ograni\u010denja za sve putnike; te me\u0111unarodnog trajektnog prometa, polazne i dolazne luka na brodskim kru\u017enim putovanjima i stalnog me\u0111unarodnog grani\u010dnog prijelaza za putnike i vozila, a sve sa odgovaraju\u0107im re\u017eimom kontrole. Primijenjena rje\u0161enja osigurali su zahtijevanu energetsku efikasnost i za\u0161titu ljudskog zdravlja i \u017eivota te okoli\u0161a. Pro\u010delje je oblikovano kao tradicionalni kameni volumen sa modernim ostakljenim potezima i nadstre\u0161nicama. Potezi stakla jasno usmjeravaju vanjske korisnike ka ciljanim unutarnjim prostorima i funkcijama ovisno o razli\u010ditim potrebama. \u201d izjavio je Berislav Krtali\u0107, projektant Centralne zgrade terminala Trajektne Luke Zadar \u2013 Ga\u017eenica. Berislav Krtali\u0107<\/strong>, designer of the Zadar Port's central terminal building.<\/p>\n

\"\" \"\"<\/p>\n

Me\u0111unarodna priznanja za Ga\u017eenicu<\/strong><\/p>\n

U periodu od zadnjih 12 godina, ukupno realizirani svi planirani sastavni dijelovi projekta nove putni\u010dke luke Zadar na lokaciji Ga\u017eenica kroz 3 lota: pomorski radovi (podmorski iskop, nasipavanje i sekundarni lukobran), zatim obale, gatovi i glavni lukobran, pristupne ceste, zgrada putni\u010dkog terminala i izgradnja obalnih zidova kontejnerskog terminala prema teretnom sektoru lu\u010dkog podru\u010dja. U sklopu ure\u0111enja Luke Ga\u017eenica izvedeno je 1,900 m pristani\u0161ta s 12 vezova za lokalni, me\u0111unarodni trajektni i kruzerski promet, izgra\u0111eno je 1.420 m obale, te 300 m pristani\u0161ta za novu ribarsku luku. Za kopnenu komunikaciju izgra\u0111eno je 80.000 m2 internih prometnica i 2,5 km pristupnih prometnica s pripadaju\u0107om infrastrukturom. Napravljena je i Centralna zgrada terminala i to kao vi\u0161efunkcionalni je objekt u kojem su smje\u0161teni sadr\u017eaji i odgovaraju\u0107a oprema neophodni za funkcioniranje sustava Trajektni terminal Zadar \u2013 Ga\u017eenica. Priznanje kvaliteti provedbe cijelog projekta do\u0161lo je i u vidu nekoliko nagrada. Nakon \u0161to je Zadar Cruise Port i Putni\u010dka luka Ga\u017eenica progla\u0161ena Lukom godine na presti\u017enom svjetskom izboru Seatrade Europe 2019, osvojila je i presti\u017enu nagradu britanskog magazina Cruise Insight 2020 Awards, kojom se isti\u010de izvrsnost i ostvareni napredak u izgradnji novog terminala u protekloj godini.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Institut IGH bilje\u017ei bogatu povijest u razvoju projekata pomorskih luka. Na\u0161i su zavodi i regionalni centri u pro\u0161losti obavili veliki broj usluga na pomorskim investicijama kao npr. istra\u017eni radovi, ispitivanja materijala i radova, projektiranje u raznim fazama, konzultantske usluge, usluge stru\u010dnog nadzora, i druge. Institut IGH sudjelovao je u razvoju prakti\u010dki svih najve\u0107ih lu\u010dkih infrastrukturnih projekata u zadnjim desetlje\u0107ima u Hrvatskoj (Dubrovnik, Plo\u010de, Split, \u0160ibenik, Zadar, Rijeka).<\/p>\n

\"\"\u00a0\u00a0\"\"<\/p>\n

Osim sudjelovanja u razvojnim projektima velikih pomorskih luka, Institut IGH je i stalni dugogodi\u0161nji partner \u017eupanijskih i lokalnih lu\u010dkih uprava du\u017e jadranske obale kada je u pitanju stru\u010dni nadzor i odr\u017eavanje. Kako poja\u0161njava Vedrana Tudor<\/strong>\u010dlanica Uprave Instituta IGH, \u201cKvalitetom i \u0161irinom na\u0161ih usluga i klju\u010dnih ljudi prije svega, te fleksibilnom dostupno\u0161\u0107u na\u0161ih eksperata na svim lokacijama jadranske obale, osiguravamo poziciju jedne od vode\u0107ih in\u017eenjerskih tvrtki kada su u pitanju projekti vezani za pomorske gra\u0111evine. Izdvojila bih tu primjerice ACI koji upravlja s 22 marine diljem na\u0161e obale i za koji nas ve\u017ee dugogodi\u0161nji anga\u017eman na stru\u010dnom nadzoru investicija i odr\u017eavanja. Tu su i lu\u010dke uprave du\u017e cijele jadranske obale \u010diji smo pouzdani partner za sve in\u017eenjerske usluge. Primjerice za Luku Rijeku anga\u017eirani smo u okviru razvojnih planova same luke. Tu su i luka Plo\u010de na\u0161 dugogodi\u0161nji uva\u017eeni klijent gdje smo sudjelovali u realizaciji Kontejnerskog terminala, Terminala rasutih tereta te cjelokupnog kompleksa Ulaznog terminala, a nedavno i u urgentnoj intervenciji sanacije tankerskog veza, zatim luka Split gdje je trenutno pri zavr\u0161etku projekt izgradnje Ribarske luke na lokaciji Ka\u0161telanskog bazena Bri\u017eine , zaklju\u010dila je Tudor\u201d<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

U najve\u0107oj teretnoj luci u Hrvatskoj i istodobno luci sa najve\u0107im prometom u Hrvatskoj u tijeku je daljnja realizacija teku\u0107ih projekta uz sudjelovanje Instituta IGH za usluge stru\u010dnog nadzora i kontrolnih ispitivanja: Razvoj multimodalne platforme u luci Rijeka \u2013 Kontejnerski Terminal Brajdica prakti\u010dki dovr\u0161eno, rekonstrukcija Lu\u010dke infrastrukture i prometnih povr\u0161ina na terminalu Zagreba\u010dka obala (obje su zajedni\u010dke investicije Lu\u010dke uprave i H\u017dI), Produbljenje ju\u017enog veza luke Brajdica, Rekonstrukcija luke za generalne terete Br\u0161ica u ra\u0161kom bazenu, rekonstrukcija prometnih povr\u0161ina lu\u010dke infrastrukture u bazenu Bakar.<\/p>\n

U skladu sa investitorskim planovima luke uskoro zapo\u010dinju projekti rekonstrukcije prometnih povr\u0161ina lu\u010dke infrastrukture u bazenu Rijeka i izgradnja spojne ceste D403 sa lukom Zagreba\u010dka obala.<\/p>\n

Vi\u0161e od 28 milijuna eura za Gru\u017e<\/strong><\/p>\n

Od 2004. do 2011. godine stru\u010dnjaci iz Instituta IGH vr\u0161ili su usluge projektiranja i nadzora radova na Putni\u010dkoj luci Dubrovnik \u2013 Gru\u017e. Sedam godina, s povremenim prekidima, trajala je rekonstrukcija i dogradnja operativne obale u du\u017eini od 1342 metra, a vrijednost projekta iznosila je 28 milijuna eura. poseban izazov predstavljala je \u010dinjenica da je luka za vrijeme radova morala biti funkcionalna. Tako\u0111er, rije\u010d je o vrlo uskom akvatoriju koji je predstavljao dodatan izazov za projektante i same izvo\u0111a\u010de radova, ali na koncu, Dubrovnik je dobio luku u koju \u0107e mo\u0107i pristi\u0107i i najve\u0107i svjetski kruzeri. Ne\u0161to sjevernije nalazi se jo\u0161 jedan projekt \u010diju je izgradnju nadzirao stru\u010dni tim Instituta IGH. 105 tisu\u0107a eura vrijednu izgradnju novih suvremenih lu\u010dkih terminala za kontejnere i rasute terete Luke Plo\u010de, odradili su tijekom 2008. i 2010. godine, a bili su zadu\u017eeni za izradu projektne dokumentacije idejnog rje\u0161enja i idejnog projekta, potrebnih geodetskih radova, provedbu geotehni\u010dkih istra\u017eivanja i geotehni\u010dki projekt.<\/p>\n

\"\" \"\"<\/p>\n

 <\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ports are an important part of economic activity in coastal areas. The greater the annual flow of merchandise and passengers, the more infrastructure and similar services are needed for the local and regional economy and the environment to benefit from to varied extents. Ports are also important as support to economic activities in the hinterland, […]<\/p>","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/11698"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=11698"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/11698\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=11698"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=11698"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=11698"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}