{"id":11685,"date":"2020-06-05T00:00:00","date_gmt":"2020-06-05T00:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/igh.hr\/world-environment-day-june-5\/"},"modified":"2020-06-05T00:00:00","modified_gmt":"2020-06-05T00:00:00","slug":"world-environment-day-june-5","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.igh.hr\/hr\/world-environment-day-june-5\/","title":{"rendered":"Svjetski dan za\u0161tite okoli\u0161a \u2013 5. lipnja"},"content":{"rendered":"
Kompanije vi\u0161e ne mogu birati, ve\u0107 jesu aktivni igra\u010di u o\u010duvanju prirode i okoli\u0161a<\/strong><\/p>\n Kada netko spomene ekologiju i in\u017eenjerstvo, poglavito u podru\u010dju graditeljstva, nekako nam je te\u0161ko staviti znak jednakosti izme\u0111u dvije discipline. No, uo\u010di 5.lipnja i obilje\u017eavanja Dana za\u0161tite okoli\u0161a, upravo ta paradigma potaknula nas je da istra\u017eimo ovu povezanost.<\/p>\n Na ovu temu razgovaramo sa Enom Bi\u0107ani\u0107 Markovi\u0107, voditeljicom Odjela za ekologiju i za\u0161titu okoli\u0161a Instituta IGH Javni radovi, bilo da je rije\u010d o izgradnji prometnica ili drugih gra\u0111evina u nekom ekosistemu nedvojbeno ostavljaju posljedice. Kako umanjiti da takve intervencije ostave trajne posljedice na prirodu?<\/strong><\/p>\n Za\u0161tita prirode vi\u0161e nije izbor za kompanije koje se bave in\u017eenjerstvom u graditeljstvu, ve\u0107 ste aktivni dionik u o\u010duvanju bioraznolikosti u prostorima na kojima djelujete. To zahtjeva odre\u0111enu reorganizaciju, uvo\u0111enje novih poslovnih i organizacijskih modela, novih materijala i najva\u017enije nadogradnja vje\u0161tina i edukacija vlastitih zaposlenika.<\/p>\n Na koji na\u010din Institut IGH pristupa ovoj problematici?<\/strong><\/p>\n Po\u010detak \u201eekologije\u201c u IGH, ako to mo\u017eemo tako nazvati, datira jo\u0161 davne 1999. godine osnivanjem Zavoda za ekolo\u0161ki in\u017eenjering kao jednog od devet tada\u0161njih Zavoda Instituta gra\u0111evinarstva Hrvatske. Od osnutka znanstveno i stru\u010dno obra\u0111uje kompleksne interdisciplinarne projekte kroz aktivnu suradnju sa drugim organizacijskim jedinicama uklju\u010duju\u0107i arhitekturu i prostorno planiranje, projektiranje prometnica, prometno planiranje, hidrotehniku, gospodarenje otpadom i nadzor. Kroz niz godina koje slijede, organizacija, struktura i broj djelatnika Odjela kao i njegov raspon djelovanja se mijenjao prate\u0107i potrebe tr\u017ei\u0161ta te dr\u017ee\u0107i korak sa sve obuhvatnijim procedurama u skladu sa direktivama europske unije, odnosno zakonskom regulativom iz podru\u010dja za\u0161tite okoli\u0161a i prirode.<\/p>\n Na koji na\u010din su se te promijene primjenjivale?<\/strong><\/p>\n Pa prije svega, posljednje godine karakterizira intenzivan razvoj Odjela koji se temelji na ve\u0107 tradicionalnim vrijednostima Instituta \u2013 sinergiji i interdisciplinarnosti stru\u010dnog kadra. Kao rezultat, zapo\u0161ljavamo 11 djelatnika koji kroz intenzivnu suradnju i in\u017eenjerski pristup promi\u0161ljanju povezuju podru\u010dja gra\u0111evinarstva, biologije, krajobrazne arhitekture, agronomije, ekoin\u017eenjerstva i prostornog planiranja. Odjel djeluje u okviru Zavoda za projektiranje, dakle neodvojiv je dio bilo kojeg projekta od samog po\u010detka. Na kojim podru\u010djima se najbolje mo\u017ee vidjeti va\u0161e djelovanje?<\/strong><\/p>\n Pratimo sve strate\u0161ke projekte Instituta iz podru\u010dja prometne infrastrukture (cestovne, \u017eeljezni\u010dke i pomorske), hidrotehnike, energetike i gospodarenja otpadom. IGH je Ovla\u0161tenik Ministarstva za\u0161tite okoli\u0161a i energetike za poslove za\u0161tite okoli\u0161a i prirode. To zna\u010di da kroz izradu studija o utjecaju zahvata na okoli\u0161, elaborata za\u0161tite okoli\u0161a i glavnih ocjena prihvatljivosti zahvata na ekolo\u0161ku mre\u017eu djelatnici ekologije sudjeluju u postupcima koji su uvjet za isho\u0111enje lokacijskih dozvola kao i postupcima prilikom izdavanja gra\u0111evinskih dozvola.<\/p>\n Zahvaljuju\u0107i izvrsno uigranom timu na \u0161to sam osobno vrlo ponosna, iza na\u0161ih djelatnika je recentno iskustvo u izradi studijske dokumentacije za neke od najve\u0107ih infrastrukturnih projekata od koji svakako treba izdvojiti Studiju o utjecaju na okoli\u0161 za \u017eeljezni\u010dku prugu \u0160krljevo \u2013 Rijeka \u2013 Jurdani, od cestovne infrastrukture obilaznicu Nove Gradi\u0161ke, u podru\u010dju pomorskih gra\u0111evina Luku nauti\u010dkog turizma Pa\u0161man, u podru\u010dju vodno komunalnih gra\u0111evina Aglomeraciju Kri\u017eevci. U ovom trenutku smo izra\u0111iva\u010di Studije obilaznice Ogulina, obilaznice Na\u0161ica i mnogih drugih. Tako\u0111er kroz studije izvedivosti sa kolegama iz Odjela za prometno planiranje ve\u0107 dug niz godina sudjelujemo u procjenama varijantnih rje\u0161enja za zahvate prometne infrastrukture u svrhe me\u0111unarodnog financiranja.<\/p>\n U podru\u010dju gospodarenja otpadom osim izrade Studija i Elaborata za\u0161tite okoli\u0161a te planova gospodarenja otpadom na\u0161i djelatnici tako\u0111er imaju iskustva u izradi projektnih aplikacija, provedbi projekta, izradi dokumentacije o nabavi na projektima za koje su potpisani ugovori o dodjeli sredstava . Recentni primjer je Izrada pro\u0161irene projektne aplikacije i stru\u010dne pomo\u0107i te izrada dokumentacije za nadmetanje kod sanacije zatvorenog odlagali\u0161ta komunalnog otpada \u201eStru\u017eice\u201d u Op\u0107ini Gundinci .<\/p>\n Zakonska regulativa danas podrazumijeva da svaki zahvat u okoli\u0161 mora obuhvatiti i planiranje tzv. zelenih povr\u0161ina?<\/strong><\/p>\n Tako je, intenzivno razvijmo i podru\u010dje krajobrazne arhitekture kroz suradnju s na\u0161im arhitektima i projektantima prometnica. Iza na\u0161ih krajobraznih arhitekata je stoga \u0161iroko iskustvo u projektiranju i nadzoru projekata prometne infrastrukture, projekata kompleksnih zelenih povr\u0161ina, parkova, dje\u010djih igrali\u0161ta, staza, \u0161etnica i odlagali\u0161ta otpada. Uz projektiranje obuhva\u0107en je i krajobrazni nadzor te prethodno spomenuta studijska dokumentacija. Tu kao primjer mo\u017eemo navesti nedavno dovr\u0161eni idejni glavni i izvedbeni projekt okoli\u0161a Instituta Ru\u0111er Bo\u0161kovi\u0107. Ne znam kako zapravo do\u010darati zadovoljstvo radom na ovom projektu. Zamislite, projektirati po nacrtima koje je netko pomno smislio 1954 godine, rekonstruirati njegovu misao u taj isti prostor. Tim projektanata i suradnika na ovom projektu, suradnja sa nadle\u017enim tijelima i \u010ditava organizacija i vo\u0111enje je bilo takvo da je zaista projekt na kojem sam zahvalna \u0161to sam imala prilike raditi. Obzirom da \u017eivimo u svijetu koji se ubrzano mijenja, kontinuirana edukacija nije samo nu\u017eno nego na neki na\u010din i obavezna?<\/strong><\/p>\n Smatramo kako je na\u0161a obaveza da se kontinuirano educiramo kako bismo mogli naru\u010diteljima pru\u017eiti \u0161to vi\u0161i nivo stru\u010dnosti \u0161to u okoli\u0161u vi\u0161e nije parola ve\u0107 je uvjet bez kojeg se posao jednostavno ne\u0107e zavr\u0161iti. Na\u0161i djelatnici sudjeluju na nizu skupova iz podru\u010dja za\u0161tite okoli\u0161a i prirode.<\/p>\n Samo u 2019.godini Institut je na 4. Regionalnoj konferenciji o procjeni utjecaja na okoli\u0161 u organizaciji Hrvatske udruge stru\u010dnjaka za\u0161tite prirode i okoli\u0161a (HUSZPO) sudjelovao sa 6 radova iz podru\u010dja za\u0161tite okoli\u0161a i prirode, krajobrazne arhitekture prostornog planiranja, a sve povezano sa projektantskim iskustvima djelatnika hidrotehnike i prometnog projektiranja.<\/p>\n
\n<\/p>\n
\n<\/p>\n
\n
\nStudija izvedivosti Beli Manastir- Osijek i ju\u017ena zaobilaznica Nove Gradi\u0161ke<\/em><\/p>\n
\n
\nProjekt krajobraznog ure\u0111enja Institut Ru\u0111er Bo\u0161kovi\u0107 projektiran je u skladu s izvornim nacrtima krajobraznog arhitekta Zvonimira Kanija koji datiraju iz 1954.\/55. godine<\/em>
\nOd parkovnih povr\u0161ina spomenuli bismo izradu varijantnih rje\u0161enja parka u ju\u017enom naselju Samobor
\n
\nU segmentu sudjelovali u svim projektima prometne infrastrukture na kojima je radio Institut , od Zagreb-Sisak, Autocesta A5 Beli Manastir-Osijek-Svilaj, Rav\u010da- Plo\u010de do rotora Remetinec i trenutno aktualnih kao naprimjer Farka\u0161evac \u2013 Bjelovar Tu su naravno i specijalisti\u010dke studije krajobraznih osnova na kojima nam je u stru\u010dnom smislu veliko zadovoljstvo sura\u0111ivati.<\/p>\n