16 ruj 2024

Izgrađena druga cijev tunela Učka

Dana 13. rujna 2024.. održano je svečano otvaranje nove cijevi tunela Učka, dok se završni radovi na sigurnosnim sustavima i prometnoj signalizaciji još uvijek provode. 

Prva cijev tunela Učka završena je 1981. godine i od tada ima važnu ulogu u olakšavanju prijevoza. Međutim, kako se promet povećavao, osobito tijekom vrhunca turističke sezone, kada više od 20.000 vozila prolazi u jednom danu, tunel se počeo suočavati se s prometnim izazovima. Nova cijev ne samo da će udvostručiti kapacitet postojećeg tunela, već će ugraditi i moderne sigurnosne značajke te poboljšane ventilacijske sustave. Dodavanje ove druge cijevi očekuje se da će značajno smanjiti vrijeme putovanja i poboljšati ukupnu sigurnost na cestama za putnike i teretni promet.

Novi tunel Učka ima 24 poprečna prolaza, svakih 250 m, od kojih je 12 namijenjeno pješacima, a 12 vozilima, što ukupno čini 6,5 km tunela i zajedno s povezanim tunelima čini najduži podzemni iskop u Hrvatskoj. Nova cijev tunela, koja je 500 metara duža od stare, ne predstavlja samo tehničko postignuće, već i simbol sigurnosti. Tijekom gradnje upotrijebljeno je tisuću tona eksploziva te su primijenjene suvremene tehnike, poput pokretnih traka za transport materijala i tekućeg eksploziva, koje su prvi put korištene u Hrvatskoj. Nova cijev tunela također je opremljena naprednim ključnim sustavima kako bi se osigurala njezina funkcionalnost i sigurnost. Čak 74 nadzorne kamere pratit će promet i uvjete u tunelu. Ukupno će biti 24 poprečna prolaza između dviju cijevi tunela, a tijekom obnove stare cijevi bit će izgrađena i tri dodatna velika prijelaza za hitne intervencije.

Druga cijev tunela Učka, zajedno s odmorištem Kvarner, izgrađena je u sklopu 2B1-1 Podfaze izgradnje Istarskog ipsilona u punom profilu, ukupne vrijednosti od približno 200 milijuna eura.

Kroz sam proces izgradnje, suočilo se s mnogim izazovima – od složenih geoloških uvjeta, velikog broja jama i pukotina, pa sve do globalnih kriza poput inflacije i pandemija te nedostatka radne snage. Jedan od najvećih izazova ovog projekta bio je završiti radove na vrijeme, uz promet u postojećoj cijevi, bez zaustavljanja prometa. Paralelno s radovima na Tunelu, započeli su radovi na dionici autoceste dugoj 10 kilometara, od Učke prema Matuljima, uključujući dupliranje mosta Mirna i vijadukta Limska draga. Planirani završetak radova je u listopadu 2026., nakon čega će se Istarski ipsilon u Matuljima spojiti na mrežu autoceste pod upravljanjem Hrvatskih autocesta te u cijelosti biti uključen u ostatak autocestovne infrastrukture u Hrvatskoj.

magnifiercrosschevron-downchevron-rightarrow-left